We nemen nu maatregelen, zodat we in 2030 voldoende energie beschikbaar hebben om bijvoorbeeld onze woningen te verwarmen, onze elektrische auto en fiets op te laden en gebruik te maken van apparaten die ons leven een stuk makkelijker maken. Maatregelen voor opwek van hernieuwbare elektriciteit zoals zonnevelden en windturbines. Maatregelen die vragen om fysieke ruimte, die ook nodig is voor andere opgaven, zoals wonen, werken en recreëren. En we willen de energie betaalbaar houden. Vele uitdagingen dus, ook voor de RES Twente.
In de RES 1.0 hebben we met de betrokken partijen (dit zijn de 14 Twentse gemeenten, de provincie Overijssel en het waterschap Vechtstromen) afspraken vastgelegd. Eén van de afspraken is de gezamenlijke ambitie om in 2030 anderhalve TeraWattuur (1,5 TWh) aan hernieuwbare elektriciteit op te wekken. En dat we hierbij streven naar een verdeling van 40% zonne-energie en 60% windenergie. Dus 600 GigaWattuur (Gwh) zonne-energie en 900 GWh windenergie.
In aanloop naar de RES 1.0 hebben gemeenten ieder een eigen bod gedaan. Deze gezamenlijke biedingen stroken niet met de gewenste energiemix van 60% windenergie en 40% zonne-energie. Aanpassing van de biedingen richting de Energiestrategie Twente 2.0 bleek nodig.
De provincie heeft een regierol als het gaat om ruimtelijke ordening, oftewel de indeling van ons landschap. Zij heeft de uitgangspunten van de RES 1.0 deels in haar beleid opgenomen, zoals de afwegingen over de locaties voor windmolens en de verhouding tussen opwek met wind en met zon. Dit heeft vorm gekregen in het Provinciaal Programma Energietransitie (PPE), in de Omgevingsvisie en wordt vastgelegd in de omgevingsverordening. Op deze pagina lees je meer over de rol van de provincie.
Omdat de opgave voor zonne-energie binnen bereik is, heeft de provincie besloten om niet langer mee te werken aan grootschalige zonnevelden op landbouwgronden. Daarmee volgt ze het landelijk beleid. En voor opwek met windturbines heeft ze ook nieuw beleid gemaakt. In algemene zin kun je zeggen dat in het windbeleid vooral is gekozen voor de gebieden langs de hoofdinfrastructuur, zoals de A35. Daarnaast zijn alleen groepjes van windturbines van minimaal 4 mogelijk. Dit om te voorkomen dat het landschap rommelig wordt. Ook stelde de provincie een maximum aan opwek vast en worden er programmeringsafspraken met gemeenten gemaakt – mits zij hieraan meewerken - over maximale opwek per gemeente of subregio.
Provincie Overijssel heeft – ter onderbouwing van bovenstaand beleid - een Omgevingseffectrapportage op laten stellen. In de bijbehorende energiepotentiekaart zie je potentiële locaties (zoekgebieden) en clusters voor windenergie in Overijssel.
De provincie gaat in de loop van 2024 gebieden in Overijssel openstellen voor het indienen van initiatieven voor windturbines. Met als uiteindelijke doel om in 2025 voldoende vergunningen verleend te hebben om de ambitie van 900 Gwh in Twente (en 1,1 TWh in West-Overijssel) te behalen.
Na het vaststellen van de RES 1.0 is er een grote toename van de hoeveelheid zonne-energie geweest. De bestaande projecten en de projecten die in ontwikkeling zijn, komt de doelstelling van 600 Gwh aan zonne-energie in 2030 in zicht. Het is daarom op dit moment niet nodig om nog meer nieuwe grootschalige zonneprojecten te starten.
Nieuwe grootschalige zonneprojecten zijn vanwege het veranderde provinciale beleid niet meer mogelijk. Bovendien kunnen ze ook niet meer worden aangesloten op het elektriciteitsnet vanwege netcongestie. Het elektriciteitsnet zit niet alleen vol: nu er steeds meer duurzame energie wordt geproduceerd komt er ook een onbalans op ons stroomnet.
Voor een betaalbare energietransitie, willen we de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk houden. Zonne-energie zorgt namelijk voor veel hogere kosten die we met zijn allen moeten betalen (zonne-energie vraagt drie keer zoveel ruimte van het net en er zijn drie keer dikkere kabels voor zonne-energie nodig). Een oplossing hiervoor is om het energiesysteem efficiënt in te richten. Netbeheerder Enexis geeft aan dat een goede verhouding tussen wind en zon noodzakelijk is voor die efficiëntie. Zo kunnen zonne-energie en windenergie gecombineerd worden op één netaansluiting. Willen we sneller onze ambitie behalen, moeten we dus ook een flink deel opwekken met windmolens.
In andere woorden: opwek van elektriciteit door windturbines kost minder (landbouw)grond, het is vele malen goedkoper en we lopen minder snel tegen het probleem aan dat het elektriciteitsnet vol zit.
Door in te zetten op wind:
In deze factsheet over elektriciteit lees je meer over windenergie, zonne-energie, biomassa, kernenergie, waterkracht en waterstof. In opdracht van NP RES maakte CE Delft een objectief overzicht van de inzet van technologieën voor duurzame elektriciteit. Lees meer over Bekijk de factsheet over elektriciteit
Windmolens kunnen zorgen voor geluidsoverlast en slagschaduw. Er zijn nieuwe landelijke milieunormen voor windturbines in de maak. Deze regels zijn bedoeld om de mogelijke overlast te beperken. Lees meer over Dit zijn de landelijke normen voor geluidsoverlast en slagschaduw
In deze blog van de Rijksoverheid wordt het belang van windmolens uitgelegd. Lees meer over Waarom hebben we windmolens nodig op land en op zee?
In deze Energiepotentiekaart zie je de kansen die de Provincie Overijssel ziet voor windenergie. Lees meer over Hier ziet de provincie kansen voor windenergie in Twente
Over de RES Thema's Actueel
Monitor RES Twente RES 1.0
Naar het contactformulier Meld je aan voor de nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.